21 May, 2018

Enkla och bra solskyddstips

Publicerad: 21 maj, 2014

Privat Medicin

Att skydda sig mot ultraviolett (UV) strålning är viktigt året runt, inte bara under sommaren, vid vattnet eller på stranden. UV-strålar från solen kan nå dig även under molniga och disiga dagar, likaväl som ljusa och soliga dagar. UV-strålar reflekterar också mot ytor som vatten, cement, sand och snö

 

Men snart är sommaren här och för de flesta av oss innebär det att sola och bada men också att få extra ledig tid och hinna umgås ute i naturen . Men se till att både du och barnen inte får för mycket av det goda. Undvik konsekvenserna av överexponering från solen, för tyvärr kan den efterlängtade solbränna innebära för tidigt åldrande av huden, rynkor och hudcancer och i värsta fall melanom.

 

OBS; Timmarna mellan 10:00 till 16:00 är det mest farliga för UV-exponering, så begränsa tiden i direkt solljus vid dessa tidpunkter.

 

Photos.com
Photos.com

Solskyddsmedel
Använd solkräm med solskyddsfaktor (SPF) 15 eller högre, och med både UVA- och UVB-skydd.  Eftersom solskyddsmedlet försvinner på huden under dagen, så fyll på med ny om du vistas ute i solen i mer än två timmar eller efter att du simmat eller gjort saker som gör att du svettats.

 

Solskyddsmedel har en hållbarhet på högst tre år, men dess hållbarhet förkortas, om den har utsatts för höga temperaturer, så kontrollera solkrämens utgångsdatum. Gå in på närmaste apotek så får du bra råd och hjälp. Många apotekskedjor har också bra information på sin webbplats och säljer solskyddsprodukter via sina webbshoppar.

 

Kläder
Du kan även använda kläder för att skydda exponerad hud. Löst åtsittande långärmade skjortor och långa byxa i tättvävt tyg erbjudande det bästa skyddet mot solens UV-strålar. En våt t-shirt ger mycket mindre UV-skydd än en torr. Mörkare färger kan erbjuda mer skydd än ljusare färger.  De flesta vill dock ha mindre täckande kläder, men tänk på plaggens SPF värden.

 

Huvudbonader
Använd en hatt med så pass brett brätte att den skuggar ansikte, huvud, gärna öron och nacke också. Använd gärna tyghatt istället för stråhattar och liknande material som ofta har mer hål i strukturen. En mörkare hatt kan erbjuda mer UV-skydd. Om du använder keps, bör du också skydda öronen och nacke med extra solskyddsfaktor eller genom att bära kläder som täcker istället.

 

Solglasögon
Skydda dina ögon från UV-strålar för att på så sett minska risken för grå starr.  Solglasögon skyddar även huden runt ögonen från solexponering . Använd gärna solglasögon som sluter tätare runt ögat och som har så högt UVA- och UVB –strålskydd som möjligt .

 

Skugga
Håll dig gärna i skuggan mitt på dagen då solen är som starkast. Du kan minska risken för hudskador och hudcancer genom att söka skugga.  Totalt sett är bästa insats för att skydda din hud att använda solkräm eller ha solsäkra kläder även när du är i skuggan.

 

Se denna lilla filmsnutt från Strålskyddsmyndigheten; 450 nyanser av rött

Rekommenderat på Privat Medicin

Viktig information angående Privat Medicin

Sommaren 2017 övertog Add Health Media Privat Medicin och Praktisk Medicin samt Medicinboken från Three Doctors. Vi håller just nu på att se över funktionaliteten på respektive sida. I praktiken innebär det att du i dagsläget inte kan göra några nya inlägg och att vi håller på att se över hur vi i framtiden kommerLäs mer..

Få koll på dina mediciner

Idag finns många hjälpmedel för att hålla koll på sina mediciner. Apoteket AB har nyligen lanserat sin nya app Mina recept. Med den kan du exempelvis beställa dina receptbelagda medicin, få påminnelse r om när dina recept håller på att gå ut, få enkel kontakt med läkare för att förnya recept och chatta med enLäs mer..

Influensatider

Vintern och kylan är här, och med den förkylningar, influensa och vinterkräksjuka. Och även om inte kulmen nåtts så är det många som insjuknat. Sjukdomsförloppet för influensen är snabbt och efter en inkubationstid på en till fyra dagar kan man ligga i feber på 40 grader och känna sig ordentligt sjuk, med huvudvärk, muskelvärk och trötthet.Läs mer..