Din dagliga dos av D-vitamin

Under den mörkare delen av året behöver vi fylla på förråden av D-vitamin. Det dagliga behovet varierar dock med ålder och hur mycket vi exponerar vår huden för solen.

 

Just nu skriver media mycket om D-vitamin och informationen i tidningarna varierar. Bäst är att gå till tillförlitliga källor som Livsmedelsverket om du vill lära dig att förstå varför det är viktigt och se vilka rekommendationer som finns. Deras webbsida är uppdaterad 141119, en information som alltid är bra att tänka på när man söker tillförlitlig information.

 

Varför behöver vi D-vitamin?

 

Vitamin D reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. Brist på vitamin D kan orsaka rakit, ”engelska sjukan”, hos barn, vilket visar sig som mjukt och missformat skelett, och benuppmjukning, osteomalaci, hos vuxna. Vitamin D är ett av de få vitaminer vi riskerar att få för lite av och vissa grupper kan därför behöva tillskott.” D-vitamin sägs också vara bra för immunförsvaret på olika sätt.

 

Gå in och läs mer på Livsmedelsverket, som för övrigt är en mycket bra sida att surfa in på när du vill veta mer om mat och näring men även; Risker med mat, Märkning av mat, Mat och miljö, Dricksvatten, Livsmedelsföretag, Import och export samt Lagstiftning Livsmedelskontroll.

 

Brist på D-vitamin kan bland annat bidra till benskörhet. Läs mer på vår webb om just Benskörhet.

Uppdaterad: 2017

Nyhetsbrev

Gå med i vårt nyhetsbrev.