Akut nociceptiv smärta.

ICD-10

Orsak:

Vävnadsdestruktion. I varierande grad ingår inflammatoriska-, emotionella och stressfysiologiska komponenter.

Symtom:

Initialt distinkt lokaliserad. Övergår ofta i mer diffus värk. Inflammatorisk komponent ger pulserande smärta. Emotionell komponent ger rädsla, ökad värk.Stressfysiologiska reaktioner ger hjärtklappning, svettning, blodtrycksändring, ev. svimning mm

Behandling

Behandla kraftfullt alla symtom!

Analgetika i fulldos under en period. Ej ”vid behov”. Emotionella- och stressfysiologiska reaktioner behandlas v b med bensodiazepin, sömnmedel, β- blockerare etc.

Behandlingsperioden är kort varför man kan använda kraftfulla och fullt utverkande farmaka.

Förhållningssättet är att läkaren är aktiv och patienten mer passiv ”vårdmottagare”.

Lätt/moderat smärta: 

I första hand paracetamol. Vid inflammatorisk komponent NSAID, ev. som tillägg. Alternativ vid icke- inflammatorisk stark smärta är en svag opioid som kodein + paracetamol. Användes i begränsad tid; någon/några veckor.

OBS att kodein har oförutsägbar effekt p.g.a. skillnader i metabolisering hos upp till 8 % av populationen; endera ingen effekt eller mkt stark effekt.

Svår smärta: 

Stark opioid som oxikodon eller morfin under någon/några veckor. Basbehandling med paracetamol. Eller svag opioid som kodein + paracetamol och/eller NSAID under någon/några veckor.

Annons från Google ↓
Diskutera och läs mer om Akut nociceptiv smärta. i forumet

6 Kommentarer

  1. Ronja skriver:

    Hej, jag har under några år haft besvär på vänster sida av nacken och det strålar till tinningen och skulderbladet på samma sida och ibland känner jag stickande smärtor i pekfingret och ont i ljumskarna som mina ben darrar av.
    Har sökt vård och magnetröntgen var normal säger de och smärtstillande får jag varje gång, och nu har jag tröttnat på att gå och få smärtstillande utan någon vidare utredning för mitt problem. Vad ska jag göra och vad rekommenderar ni? Juste har väldigt lätt att få nackspärr och att axeln ”låser sig”!
    Tacksam för svar

    • WebbredaktörenWebbredaktören skriver:

      Hej Ronja! Har du provat att vända dig direkt till en sjukgymnast, eller fysioterapeut som de ofta kallas numera? Om inte, så tycker jag att du ska göra det.

  2. Anna skriver:

    Hej!

    Har fått akut smärta i mellangärdet.
    Jag hade varit ute en sväng och kom in och skulle dricka…..klunkade i 4 gånger
    och sen fick jag så ont i mellangärdet att jag fick sätta mej ner av smärta ……kände
    en svimningskänsla.
    Nu har jag ont hela tiden och känner mej svag och svimfärdig av smärta och lite darrig.
    Detta är 2 dagen nu.
    får jätte ont i mellangärdet då jag äter och dricker något.
    Vet att det inte är magkattar då jag har det perioder och detta är inte alls samma smärta.
    Är det något bråck av något slag?
    Har gjort gastroskopi och biopsi för 4 månader sen och allt såg bra ut.
    Hoppas på snabbt svar för denna smärta är jobbig.

    • Susanne skriver:

      Hej. Har du konstanta buksmärtor som inte klingar av och känner dig allmänpåverkad tycker jag du skall åka till en jour- eller akutmottagning, omgående. Magkatarr brukar ju som bekant lindras av mat, läs mer på denna länk. Har du smärtor som kommer och går och känner dig lite yr emellanåt tycker jag du skall kontakta mottagningen där du går för att få ett snart återbesök. Har du utretts för födoämnes allergi? Hälsningar webbredaktören

  3. Cecilia skriver:

    Hej!
    Under en halsoperation jag gjorde 1990 så fick jag morfin mot smärtan och fick en allergisk reaktion i form av klåda och andningssvårigheter! Jag har senare i livet fått samma reaktion på citodon och ketogan! Vad har dessa två för gemensam substans?

    • Susanne skriver:

      Hej Cecilia. Mycket viktig fråga som jag skall försöka förklara så enkelt som möjligt. Morfin och även andra liknande *opioider (* se ordförklaring längre ner), kan hämma andningsfunktionen. Till denna grupp smärtlindrande läkemedel hör Ketogan och även Citdon/panocod mfl. som förutom paracetamol även innehåller kodein, det är kodeinet som ger/gör en ”morfinomvanling” i kroppen. Det är därför du reagerar på alla tre preparaten. Det är mycket viktig att du berättar att du fått andningspåverkan och annan allergisk påverkan vid dessa läkemedel, när du möter vården vid olika behandlingar. Men detta antar jag att du redan vet om. Håll alltså även utkik själv efter om det finns kodein i de mediciner du blir ordinerad och säg till att du inte ”tål” det. Hoppas detta hjälper dig, Mvh Susanne

      (se förklaring på opioider i wikipedia via denna länk)

Lämna en kommentar

Villkor

Genom att posta en kommentar godkänner du nedanstående villkor.
1. Visa alltid god ton när du postar på sidan
2. Respektera att alla inte tycker lika och håll en trevlig ton i inläggen
3. Undvik att posta privat information t.ex. kontaktuppgifter

Det namn som du anger visas publikt på sidan i samband med visning av din kommentar.


Annons från Google ↓