Kost, dryck och idrott

Behandling

Välbalanserad kost i tillräcklig mängd är avgörande för idrottaren. Då tillgodoses behovet även för elitidrottare. Behovet av extra tillskott till den normala födan finns därför normalt ej.
Undantag: Unga, kvinnor har risk för att få blodbrist (järnbristanemi), speciellt om kostintaget är litet. Dessa kan behöva järntillskott. Vegeterianer är i riskzonen för vitaminbrist.
Riksidrottsförbundets expertgrupp har utgivit rekommendationer avseende kost och kosttillskott till idrottare.

Kost- och dryckråd i samband med idrott:
Kolhydrat: Viktigt att fylla på kolhydrat första timmen (timmarna) efter aktivitet, då upptaget i muskelcellerna är som störst. God, snabb kolhydratpåfyllning ger snabbare återhämtning inför fortsatta aktiviteter. Initialt efter aktivitet väljes ofta kolhydrat i dryckesform, därefter snar kolhydratrik måltid. Det kan alltså vara bra med läsk, andra sötsaker eller banan direkt efter match hos tävlingsidrottare i väntan på efterföljande måltid.
Äggvita (protein): Positiva effekter fås av proteinintag direkt efter träningspass (elitidrott). Detta kan tillgodoses via mjölk eller av sportdrycker med proteintillskott.
Kosttillskott: Undersökning avseende alla former av idrottarens kosttillskott bör göras. Avråd från näringstillskott i allmänhet och okända tillskott i synnerhet.
Vissa kosttillskott innehåller otillåtna medel som återfinns på dopinglistan. Den enskilde idrottaren är ansvarig för allt han/hon äter, även om man inte ”visste” att ett visst tillskott var inblandat i maten eller drycken.
Ginseng, grenade aminosyror, glutamin, bikarbonat och glycerol är tillåtna, men har ingen påvisad effekt och bör ej användas.
Kreatin har viss påvisad effekt vid kortvarig kraftutveckling (sekunder) hos sprinters. För uthållighetsidrottaren ses inga fördelar, istället finns viss risk för att vätska stannar kvar i kroppen, viktuppgång, kompartentsyndrom, högt blodtryck samt njur- och hjärtpåverkan.
”Hälsosupplement” som vitamin C, vitamin E, Q-10, selen eller melatonin har inga säkra positiva effekter på prestation men kan medföra negativa effekter i högre doseringar. Kan ej rekommenderas som extra näringstillskott.
Vanlig välbalanserad kost räcker fullt ut!

Annons från Google ↓
Diskutera och läs mer om Kost, dryck och idrott i forumet

En kommentar

  1. Anita Hilli skriver:

    Om en 15 åring tränar hockey ca 2 ggr per dag och matcher därutöver, tar någon form av proteintillskott, vad händer? Kan det vara skadligt ?

Lämna en kommentar

Villkor

Genom att posta en kommentar godkänner du nedanstående villkor.
1. Visa alltid god ton när du postar på sidan
2. Respektera att alla inte tycker lika och håll en trevlig ton i inläggen
3. Undvik att posta privat information t.ex. kontaktuppgifter

Det namn som du anger visas publikt på sidan i samband med visning av din kommentar.


Annons från Google ↓